Varza Furajera - o planta uitata, cu calitati uimitoare

DESCRIERE, GENERALITATI

Varza furajeră - BRASSICA OLERACEA ACEPHALA -,varza sălbatică este o plantă cu un ciclu de viață care se derulează pe o perioada de 2 ani - este o plantă bienală -, crește răspândită în flora spontană din multe zone ale țării, în primul an de viață, planta prezintă un mănunchi de frunze bogate în formă de rozetă, lunguiețe, mari, groase, mari, cărnoase, în al doilea an de viață se dezvoltă o tulpină înaltă ramificată, care ajunge până la 1 m înălțime, florile sun de nuanță galbenă, se dezvoltă la terminațiile ramurilor.

Toate soiurile de varză,- varza albă, varza roșie, varza kale, varza de Bruxelles, conopida, broccoli, varza savoy - varza creață -, toate se trag din varza sălbatică, în urma culturilor și selecțiilor, practicate de oameni și apoi de agricultori, sute si mii de ani încă de pe vremea primelor culturi.

                  varză 

Varza sălbatică face parte din grupa cu denumire botanică Acephala, numele provine din anticul grecesc fără cap, care denumește toate tipurile de varză care nu dezvoltă căpățâna, la noi acest soi de varză este denumit varză furajeră, și este dată uitării, datorită folosirii masive în special în scop culinar a verzei cu căpățână.

Varza kale, este o specie de varză furajeră, care nu are căpățână, ci doar numeroase frunze mari, verde - închis, crețe, cărnoase, la noi este mai puțin cunoscută, însă a început să apară în supermarketuri, este o plantă foarte rezistentă la condițiile de climă, în special la frig, rezistă, la ger de până la - 10 °C .

În ultimii ani, varza kale a început încet, încet, să-și câștige, popularitatea, este apreciată ca și o plantă super - nutrient, care aduce numeroase beneficii pentru sănătate.

PRINCIPII ACTIVE

Varza kale este bogată în fibre, calorii, vitaminele A, C, K, grupul vitaminic B, săruri minerale - calciu, potasiu, cupru, fier, fosfor, mangan -, antioxidanți - carotenoide, flavonoide, zeaxantină, luteină-.

               varza kale sursă foto

Consumul în stare crudă

  • scade nivelul colesterolului,
  • ajută la buna funcționare a bilei,
  • micșorează riscul atacurilor de cord,
  • previne bolile de inimă și bolile cronice care vin odată cu vârsta, datorită conținutului de beta-caroten,
  • reduce riscul apariției bolilor canceroase,
  • combate anemia, datorită conținutului mare de fier,
  • previne osteoporoza, contribuind la sănătatea oaselor, datorită conținutului bogat în calciu care este absorbit de organism, în cantitate mai mare decât calciul din lapte,
  • previne cataracta, datorită conținutului de carotenoide - zeaxathina și luteină -, care împiedică razele ultraviolete să afecteze ochii.

CULTIVARE

Cultivarea se poate face prin răsaduri sau direct în gradină, la sfârșitul lunii mai, sau începutul lui iunie, sămânța se seamănă într-un loc însorit, deși varza Kale se dezvoltă bine și în locuri ușor umbrite.

Semințele se seamănă la o adâncime de 2,5-3 cm, și la o distanță de 50-70 de cm între plante, pentru a avea loc suficient de dezvoltare.

Pentru a obține răsaduri, în luna aprilie, înainte de ultimele înghețuri târzii, semințele se seamănă în răsadnițe, într-un sol, bine afânat, care trebuie să fie udat în permanență.

Nu este pretențioasă la condițiile de sol, dar trebuie udată des și din abundență, mai ales în perioadele călduroase, trebuie stropită pentru a fi ferită de dăunătorii care atacă vărzoasele.

Varza Kale, se poate recolta până spre mijlocul lunii ianuarie, se poate recolta mijlocul plantei, stimulând astfel dezvoltarea frunzelor laterale, acestea se pot culege până spre luna aprilie, frunzele verzei Kale devin mai dulci și mai savuroase  după ce le-a prins puțin gerul.

               varza kale 

UTILIZARE

Varza kale, se poate consuma sub formă de salată proaspătă asezonată cu puțină sare, piper, un pic de ulei, și zeamă de lămâie, se poate găti în ciorbe și supe, în mâncăruri scăzute, se poate gratina la cuptor, cu frunzele se pot face sarmale, se poate folosi în general ca și varza albă.

PRECAUTII

Persoanele care fac tratament cu anticoagulante, este recomandat să consulte medicul, înainte de a consuma kale, deoarece conținutul mare de vitamina K, care poate interfera cu medicația, de asemenea este recomandat să nu se consume în aceleași timp varza kale și alimentele bogate în calciu, din cauza oxalaților care împiedică asimilarea de calciu.

Informațiile din acest site sunt în scop informativ și educativ, ele nu înlocuiesc recomandările și tratamentul recomandat de medicul specialist.

 

sursă foto cover

Lasa un comentariu

Nume
Email
Verificare + =
Posteaza-l
0